Cauciucuri de iarna – ce si cum

Iarna de apropie cu pasi repezi iar tu te intrebi daca masina ta este oare echipata corespunzator pentru anotimpul rece. Experienta sofatului este foarte diferita atunci cand afara este inghetat tot, nu?

Si…pentru ca vine, din nou, “acea” perioada a anului cand mercurul din termometre scade si fulgii de zapada incep sa cada, ti-ai innoit garderoba cu o geaca noua, ai scos ghetele alea calduroase si ai dat drumul la caldura acasa… Si masina? Da. Exista cateva lucruri pe care ar trebui sa le faci pentru a-ti pregati si masina pentru iarna. Primul lucru? Cauciucurile.

Asadar, in cele ce urmeaza, iti vom oferi niste informatii de baza despre anvelopele de iarna, astfel incat sa le alegi pe cele mai potrivite pentru masina ta si pentru conditiile meteo de afara!

Cauciucuri de vara, all-season si cauciucuri de iarna.

Cauciucurile de vara garanteaza performanta si siguranta maxime la temperaturi de peste 7°C. Compozitia si designul acestora permit o buna aderenta si manevrabilitate atat pe drumuri uscate cat si pe cele umede in conditii mai calde. Folosirea lor in astfel de conditii asigura un nivel mai ridicat de longevitate, eficienta si confort.

All-season sunt anvelopele care pot fi utilizate atat pe perioada verii, cat si in timpul iernii. In Europa, acestea sunt, in general, mai asemanatoare cu anvelopele de iarna si mai putin cu cele de vara in ceea ce priveste franarea pe zona uscata, longevitatea si eficienta consumului de combustibil.
Dar, in conditii de iarna severe, anvelopele all-season nu fac fata, datorita compozitiei lor mixte. Mai exact, ele vor frana la fel pe asfalt uscat si vara si iarna. Dar daca vine vorba de mers pe zapada, acestea nu mai fac o treba prea buna. Nu au profilul necesar unei aderente crescute. Pe gheata nu mai vorbim.

Anvelopele de iarna? Acestea sunt fabricate special pentru sezonul rece, mai exact, pentru atunci cand temperatura scade sub 7°C. Pneul de iarna este conceput tocmai ca sa aiba o aderenta crescuta la temperaturi scazute. Vor frana mult mai bine pe asfalt uscat, cand afara este frig si nu numai. Aceleasi rezultate se vor vedea si la franare pe gheata sau polei, datorita profilului mai pronuntat.

Ok, ok, clar cauciucuri de vara nu! Dar oare nu merge si cu all-season? Hai sa facem o comparatie intre ele si anvelopele de iarna, sa vedem ce iese.

Ce sunt fiecare, am spus mai devreme, dar, sa trecem mai departe si sa mai detaliem putin.

Compozitie

Anvelopele de iarna contin un procent mai mare de cauciuc natural si dioxid de siliciu, care ajuta la evitarea intaririi cauciucului sintetic atunci cand e frig. Datorita acestei compozitii, ele au o tractiune mai buna la temperaturi mici. Mai departe, anvelopele de iarna sunt mai profilate, lucru care din nou, duce la cresterea tractiunii si imbunatatirea aderentei pe zapada si in conditii de umiditate crescuta – permit apei sa iasa mai usor de sub anvelopa. Ele au niste caneluri speciale pe profilul caii de rulare, mai late, care permit anvelopei sa se lipeasca de drum, pe masura ce roata incepe sa se invarta. Permit o deformare optima, care sa asigure aderenta atat la franare, cat si la accelerare.

Anvelopele all-season trebuie sa ruleze in siguranta iarna si sa ofere durabilitate vara. Din acest motiv, compusii folositi la fabricarea lor sunt mai degraba ceva intermediar, cu performante net inferioare pe zapada, gheata, polei. Si profilul din zona de rulare difera. Ele au un numar scazut de caneluri, fapt ce le aseamana mai de graba cu anvelopele de vara. Canalele au o latime mai redusa pentru a durifica zona centrala, lucru esential la rularea cu viteza.

Cui se potrivesc?

In Romania, mai ales in zonele de munte, unde, timp de cateva luni bune pe an temperaturile scad sub 7°C iar drumurile sunt acoperite de zapada, polei sau gheata, cauciucurile de iarna ofera siguranta, fara nici un dubiu.

Cauciucurile mixte sunt mai de graba un compromis potrivit pentru zone climatice mai calde, unde nu prea exista iarna adevarata.

Mai departe, te vom lasa pe tine sa tragi concluziile si sa alegi ceea ce ti se potriveste.


In cazul in care ai optat pentru anvelope de iarna, ar trebui sa stii niste lucruri:

#1. Ar trebui sa schimbi toate cele 4 cauciucuri

Indiferent ca ai tractiune integrala, tractiune fata sau tractiune spate, ideal este sa shimbi toate cele patru anvelope de iarna, nu numai doua (cele de tractiune). Da, stim ca daca schimbi doar doua nu iti afecteaza bugetul atat de tare, dar este foarte ineficient si periculos. Montarea cauciucurilor de iarna doar pe fata sau doar pe spate nu iti va oferi manevrabilitate optima. Cele 4 anvelope nu vor functiona ca un tot.

#2. Informeaza-te inainte de a cumpara

Inainte de a face investitia, este bine sa te asiguri ca ai toate datele problemei, cum ar fi cele legate de siguranta si mediu. Etichetarea UE pentru anvelope furnizeaza informatiile de care ai nevoie pentru a compara anvelope in functie de aderenta pe teren umed, eficienta privind consumul de combustibil si zgomotul.

Hai sa vedem ce scrie pe eticheta.

Eficienta privind consumul de combustibil

Stiai ca anvelopele influenteaza cu pana la 20% consumul masinii tale?
In partea din stanga a etichetei, vei gasi informatii despre randamentul cauciucului in ceea ce priveste consumul, pe o scara colorata, gradata, de la A la G.

A (verde) – cea mai mare eficienta privind consumul de combustibil.
G (rosu) – cea mai mica eficienta privind consumul de combustibil.
D (galben) – nu este utilizat pentru autoturisme.

Diferenta dintre A si G inseamna o reducere a consumului de pana la 7,5%. Deci, alegerea anvelopelor de tip A in locul celor marcate cu G iti poate economisi mai mult de 6L de combustibil la fiecare 1000km.

Aderenta pe teren umed

Se refera la capacitatea anvelopei de a ramane pe sosea atunci cand aceasta este uda. Evaluarea UE se concentreaza doar pe un aspect al aderentei – performanta de franare pe tren umed.

Aceasta informatie o gasesti pe partea dreapta a etichetei, pe o scara de la A la F.

A – cea mai mare aderenta
F – cea mai mica aderenta
D si G nu sunt utilizate pentru autoturisme.

Asta inseamna ca, intr-o situatie de urgenta, atunci cand o masina aplica o franare completa de la 80km/ph, pneurile clasate cu indicele A vor frana cu o distanta de 18m mai mica decat cele care au clasa F.

Zgomotul

Ratingul UE in privinta zgomotului produs de pneu atunci cand ruleaza, masurat in decibeli il gasesti in partea de jos a etichetei si arata cam asa

1 liniuta neagra in partea din dreapta – zgomot redus (cu 3dB sau mai mult sub limita europeană)
2 liniute negre in partea din dreapta – zgomot moderat (între limita europeană și cu 3dB mai jos)
3 liniute negre in partea din dreapta – zgomotos (deasupra limitei europene)

Nivelurile sunt măsurate la o scară logaritmică. Aceasta înseamnă că o creștere de doar câtiva decibeli reprezintă o mare diferență în nivelul de zgomot. De fapt, o diferență de 3dB dublează cantitatea de zgomot extern pe care o produce anvelopa.

Marcajele, simbolurile si semnele de pe anvelopa – ce inseamna?

Hai sa vedem acum ce inseamna toate acele marcaje inscriptionate pe flancul anvelopei.

A. Latimea anvelopei

Latimea anvelopei, in milimetri, masurata de la un flanc la altul.

B. Raport nominal de aspect

Acesta este raportul dintre sectiunea transversala si latimea anvelopei, exprimat procentual. De exemplu, un raport de aspect de 65 indică faptul ca inaltimea anvelopei este 65% din latimea acesteia.

C. Diametrul rotii

Diametrul anvelopei, masurat in inchi.

D. Indice de sarcina

Indicele de sarcina al anvelopei se refera la capacitatea portanta maxima a acesteia (exprimata in kg). Vei identifica indicele de sarcina al anvelopei pe flanc, imediat in dreapta valorii diametrului.

De exemplu, o anvelopa cu un indice de sarcina de 91 poate transporta o greutate de 615 kg.

Clasele nominale de sarcina si de viteza trebuie luate in considerare impreuna la cumpararea unei anvelope noi. De asemenea, nu uita sa consulti recomandarile producatorului.

E. Clasa de viteza

Clasa de viteza este viteza maxima a unei anvelope atunci cand este umflata corect si utilizata in sarcina. Clasa de viteza este litera de la capatul flancului, dupa valoarea indicelui de sarcina. De exemplu, o anvelopa cu clasa de viteza V are o viteza maxima de 240 km/h.

La cumpararea de anvelope noi, coreleaza clasa de viteza a acestora cu caracteristicile de viteza ale vehiculului tau.

Si cam acestea ar fi ideile de baza dupa care sa te ghidezi atunci cand vine vremea de schimbat cauciucurile. In articolul urmator vom continua cu informatii noi legate de anvelopele de iarna. Pana atunci, condu in siguranta!

Like si share:
error

Leave a Reply

avatar
  Urmareste  
Notifica despre