Lichid de frana K2

Lichid de frana – de ce trebuie schimbat si cu ce

De ce este nevoie sa schimbi lichidul de frana?

Cu franele masinii nu este de gluma! Ele trebuie sa fie eficiente si mereu in stare buna, cu atat mai mult cu cat starea lor determina lungimea distantei de franare.
Majoritatea soferilor au grija de aceste aspecte, motiv pentru care se ingrijesc, prin revizii periodice, de starea placutelor si a discurilor de frana. Dar… cati dintre voi verificati si lichidul de frana?

Distanta de franare mai scurta cu 4 metri

Cei de la K2 au facut un test, prin care au demonstrat ca distanta de franare a masinii a fost scurtata cu 4 metri dupa inlocuirea lichidului de frana cu unul nou.

De ce? Pentru ca lichidul de frana care nu a fost schimbat de ceva vreme poate cauza aerisirea sistemului de franare. Pe langa faptul ca isi pierde proprietatile datorita patrunderii apei in el.

Acest lucru l-au confirmat cei de la K2 in videoclipul de mai jos:

Asadar, se poate observa cum ca testul privind distanta de franare arata ca aceasta este in mod evident mai scurta atunci cand lichidul de frana este nou. Chiar si la 70 km/h, distanta de franare este redusa cu pana la 4 metri. Este foarte mult, mai ales atunci cand te gandesti ca distanta asta iti poate decide soarta sau pe a celor din jur.

Inlocuirea regulata a lichidului de frana nu trebuie sa fie un procedeu subestimat. Ar fi ideal sa tii cont de schimbarea lui cel mai tarziu la fiecare 2 ani sau la 50.000 km.

Cum functioneaza lichidul de frana?

Asa cum am mentionat deja, lichidul de frana afecteaza in mod direct siguranta in timpul condusului.
Dar, in afara de asta, principalul sau rol este de a proteja sistemul de franare impotriva coroziunii, ajuta la impiedicarea scurgerilor de pe la garniturile de etansare. Asta se traduce printr-o durata mai lunga de viata a intregului sistem de franare. Aici, este de luat in considerare si folosirea unui lichid de frana potrivit, care are un impact destul de mare asupra extinderii duratei de viata a sistemului, afectand starea lui tehnica.

Merita, asadar, sa incluzi in revizia periodica si schimbarea lichidului de frana.

tipuri de lichid de franaDupa ce sa te uiti atunci cand alegi un lichid de frana?

Tipul de lichid de frana care se potriveste masinii pe care o conduci este si el un aspect important. Poti verifica aceasta informatie in cartea service a masinii, sau, pe net. Daca lichidul este necorespunzator, sistemul de franare poate avea de suferit destul de rau.

Pe cat posibil, pune un lichid cat de bun, care sa fie conform cu normele si directivele in materie auto. Pretul poate fi mai ridicat, dar, avand in vedere ca intervalul de inlocuire este relativ mare, este acceptabil.

Un lichid performant va oferi putere de franare mai mare. In plus, va preveni umflarea si craparea elementelor de cauciuc, va proteja elementele metalice impotriva coroziunii si va preveni infundarea furtunurilor.

Punctul de fierbere al lichidului de frana

Exista multe tipuri de lichide de frana pe piata, care se diferentiaza, printre altele, datorita punctului de fierbere. Avem asadar:

  • DOT 3 – un astfel de lichid de frana este pe baza de glicoleter, cu un punct de fierbere de 205°C pentru lichid uscat si 140°C pentru umed. Se intalneste la masinile mai vechi.

lichid de frana dot 3

  • DOT 4 – acestea sunt cel mai frecvent utilizate. Punctul lor de fierbere este mai stabil si mai ridicat, ajungand la 230°C pentru uscat si 150°C pentru umed. Aici este o ironie. Acest lichid de frana isi mentine punctul de fierbere optim in prima parte a vietii. Dar, pe masura ce absoarbe apa, punctul de fierbere va scadea mai rapid decat in cazul lui Dot 3.

lichid de frana dot 4

  • DOT 4 pentru curse – are un punct de fierbere foarte ridicat, de la 325°C. Prin urmare, ofera o marja de siguranta ridicata. Este un lichid de frana ideal pentru masini care permit modul de conducere sport si pentru soferii carora le place condusul in conditii extreme.
  • DOT 5 – este un lichid de frana special conceput pentru a fi folosit la autovehiculele militare, care stateau in depozite perioade lungi de timp si care trebuiau sa functioneze oricand ar fi fost nevoie. Acestea au un punct de fierbere si de coroziune mai ridicat, pentru ca nu absorb apa. Producatorii de masini nu au optat pentru folosirea acestui tip de lichid de frana (care este pe baza de silicon). Motivul este ca are solubilitate mica in aer (creeaza senzatia de burete la apasarea franei) si pentru ca nu sunt solubile in apa (in interiorul sistemului de franare, apa provenita din condens poate fi coroziva, poate ingheta la temperaturi scazute si poate fierbe la temperaturi inalte).
  • DOT 5.1 – este pe baza de glicoleter amestecat cu aditivi speciali. Are punct de fierbere al lichidului umed la 260°C iar al celui uscat la 180°C. Este de tipul lui Dot 4 dar cu performantele lui Dot 5, el putand fi amestecat cu Dot 3 sau Dot 4 fara nici o problema.

lichid de frana dot 5.1

Ar mai fi aici si R3, care poate fi gasit numai la masinile cu frane cu tambur.

Ce sa alegi?

Pai, cei de la K2 zic despre al lor DOT 4 ca ar fi cea mai inteleapta alegere. Protejeaza de coroziune, este sintetic si in acelasi timp neutru pentru aliajele sistemului de franare si pentru garniturile de etansare. Desigur, aceasta indeplineste cerintele normei in vigoare in Polonia: PN-C-40005: 2002 si standardele americane – FMVSS 116 DOT4, SAE J 1703. De asemenea, are certificatul de conformitate ITS Varsovia.

Lasand la o parte parerea celor de la K2, putem totusi observa, ca si tendinta generala, ca majoritatea producatorilor de masini si echipamente originale cer utilizarea lichidului de frana de tip DOT 3 sau DOT 4, asta pentru a face fata conditiilor impuse si a temperaturilor. Bineinteles, fiecare producator face constant teste si lanseaza specificatii pe baza cerintelor oficiale ale lui DOT 3 si DOT 4. Asa se ajunge la tipuri diferite cu specificatii diferite gen DOT 4+ sau Super DOT 4.

Speram sa te fi lamurit cat de cat in privinta lichidului de frana si iti recomandam calduros sa iei in considerare schimbarea lui cam odata la 2 ani!

Like si share:
error

Leave a Reply

avatar
  Urmareste  
Notifica despre