Problema cu masinile hibride despre care nimeni nu vorbeste

Problema cu masinile hibride despre care nimeni nu vorbeste

Masinile hibride sunt din ce in ce mai populare, caci de cele mai multe ori iti vor economisi ceva bani la combustibil.

Dar acest tip de masini ar putea avea un impact ascuns asupra mediului. Caci, la final, despre asta este vorba de cand au aparut aceste alternative auto.

De cand cu primele masini hibride, cele care au fost vazute in showroom-uri chiar la inceputul mileniului, cumparatorii au fost uimiti de economia de combustibil aparent incredibila data de combinatia dintre un motor pe gaz, un motor electric si o baterie mare.

Celebritatile, mereu constiente de influenta lor excesiva, au facut coada pentru a cumpara si a fi vazute in Toyota Prius – un sedan hibrid compact, cu un stil inconfundabil.

Intr-adevar, hibridele au devenit extrem de populare – o spun statisticile: peste 5 milioane au fost vandute in ultimele doua decenii.

Ai crede ca a folosi mai putina benzina ar fi un castig pentru mediu. Si da, ai avea dreptate. Sau nu?

Bateria mare care alimenteaza o hibrida ar putea fi de fapt la fel de proasta ca arderea unei cantitati excesive de benzina?!

Hibrid? Electric? EV? Plug-in? – Care este diferenta?

tipuri de hibride
  • Hybrid – un vehicul care foloseste atat un motor traditional pe benzina, cat si un motor electric. Este denumit uneori si HEV (Hybrid Electric Vehicle). Exemple de astfel de masini includ Toyota Prius si Honda Insight, printre altele.
  • Full Electric – denumit si EV – sunt masinile care utilizeaza numai energie electrica pentru a alimenta vehicului si, prin urmare, trebuiesc conectate la o statie de incarcare / priza. Cel mai popular exemplu este intreaga gama Tesla.
  • Hybrid Plug-in: un vehicul hibrid care mai are atat un motor pe gaz, cat si un motor electric, dar are si un port de incarcare pentru a fi conectat la perete sau la o statie de incarcare. Acesti hibrizi conectabili (pe scurt, PHEV) au o baterie mai mare decat hibrizii traditionali si vor permite adesea vehiculului sa circule doar cu energie electrica timp de cateva mile inainte ca motorul pe gaz sa intre automat. Toyota Prius Prime este un exemplu a unui PHEV.

Ce este in bateriile alea?

Majoritatea hibrizilor moderni si a altor vehicule electrificate folosesc o baterie litiu-ion, in timp ce versiunile mai vechi foloseau o baterie de hidrura de nichel-metal. Ambele tipuri de baterii folosesc o serie de metale rare, care sunt exploatate numai in anumite locuri de pe glob.

Studiile au aratat ca exploatarea acestor metale foloseste un pic de energie, la urma urmei, majoritatea buldozerelor si a altor masini miniere consuma combustibil diesel – si necesita procese de rafinare sterile, la temperaturi ridicate, care utilizeaza si mai multa energie.

Depinde de locul in care sunt fabricate aceste baterii, dar producerea bateriei poate avea un impact semnificativ asupra mediului.

Si despre rafinarea acestor metale rare?

Multe dintre materialele utilizate la fabricarea bateriilor litiu-ion tind sa fie produse in China. Un studiu MIT a constatat ca – dincolo de impactul procesului minier in sine – rafinarea acestor metale tinde sa utilizeze substante chimice care vor afecta negativ pH-ul apei din apropierea fabricii. „(Unii) pesti pot trai numai in apa intr-un interval ingust de pH”, noteaza studiul, „iar unele plante infloresc doar intr-un anumit interval de pH”.

Studiul continua sa estimeze ca tehnicile de rafinare chineze produc „1,2 pana la 1,6 miliarde de metri cubi” de deseuri gazoase in fiecare an. Pe masura ce tehnologia de rafinare si reglementarea industriei se imbunatatesc, se spera ca aceste emisii pot fi reduse la minimum.

Deci, care este comparatia intre o masina hibrida / electrica cu o masina tipica?

In 2011, Parteneriatul cu vehicule cu emisii reduse de carbon a comandat un raport care a mentionat ca masinile electrice si hibride necesita mult mai multe emisii de carbon pentru fabricare.

O masina tipica pe benzina produce in jur de 5,6 tone de dioxid de carbon in timpul fabricatiei, in timp ce o masina electrica comparabila produce 8,8 tone de dioxid de carbon – totul inainte de a intoarce roata.

Aceasta este o figura socanta, dar care nu spune intreaga poveste.

La urma urmei, odata ce masina electrica sau hibrida intra in mainile soferului, va folosi mai putin petrol decat masina alimentata cu benzina.

Pe o durata de viata similara si incluzand productia, masina hibrida sau electrica va crea 18 tone de CO2, in timp ce masina cu gaz creeaza 24 de tone.

Dar full electricele? Trebuiesc incarcate, nu?

Da, vehiculele electrice trebuie sa fie conectate – indiferent daca este o priza in garajul tau sau o statie de incarcare la supermarket sau alta parcare. Masina in sine nu creeaza niciun fel de emisii de carbon.

Dar gandeste-te la ce se afla la celalalt capat al acelei prize.
Electricitatea de care dispui tu ar putea fi produsa din orice numar de surse – dintre care unele genereaza emisii de carbon.

In timp ce energia eoliana si solara sunt aproape fara carbon, alte surse (inclusiv carbune si gaze naturale) de energie electrica muta pur si simplu emisiile de la teava de esapament in aval catre o centrala mare.

Departamentul de Energie al SUA are un instrument inteligent care va permite sa estimezi emisiile totale ale vehiculului tau, pe baza surselor tipice de energie ale statului in care locuiesti.

Full electric

Ce inseamna asta pentru viitor?

In cele din urma, masina hibrida sau electrica pe care o cumperi astazi ar trebui sa fie mai buna pentru mediu decat cea pe care ai fi putut-o cumpara acum cativa ani, iar una pe care o cumperi in cativa ani ar trebui sa fie mai buna decat orice poti cumpara astazi.

Tehnologia continua sa se imbunatateasca – de la procese de fabricatie mai eficiente, la tehnici miniere mai putin extractive, pana la schimbari in structura bateriilor.

Dincolo de asta, reglementarile din industrie si guvernamentale continua sa oblige producatorii de baterii sa isi “curete” eforturile.

Like si share:
Urmareste
Notifica despre
guest
1 Comentariu
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Marius
Marius
1 month ago

GPL e baza….restul e prosteala la portofel!